over gevangen levens
te echt
r
winnaar bianchi herstelrecht cultuurprijs 2023
Terecht is troostrijk en bloedmooi theater voor iedereen vanaf pakweg twaalf jaar die na wil denken over een mogelijke verbinding tussen onderwereld en bovenwereld.
-
Jos Schuring - Scénes - ★★★★★
Terecht is een prachtige opvolger van de vorige succes voorstelling Hier valt niets te halen.
-
DvhN - Erik Nederkoorn - ★★★★✩
Soms zie ik een voorstelling waar ik dan meteen iedereen naar toe zou willen sturen. Terecht is er zo een. Met weinig woorden, veel beweging en vooral veel liefde word je in vijf kwartier duidelijk gemaakt dat een gedetineerde ook zomaar een vriend, broer of vader zou kunnen zijn.
-
Jos Schuring - Scénes - ★★★★★
Terecht gaat over de worsteling met criminaliteit, rechtspraak en vergiffenis. Zware thema’s die door de makers ook met de nodige lichtheid benaderd zijn. Dat is heel knap. Opvallend is de liefde waarmee deze voorstelling is gemaakt.
-
Jos Schuring - Scénes - ★★★★★
Amber Veltman en Juersson Hermanus beschikken over het bewonderenswaardige vermogen om moeiteloos hun golvende, bruisende dansen te combineren met het helder uitspreken van hun teksten. Terwijl Martin Frank acteren combineert met gitaar spelen en speelse percussie, in dit geval veelal met de voorzittershamer van de rechtbank. Het decor, van hoge kubussen, intrigeert dankzij verborgen luikjes en doorgangen.
-
Nrc - Ron Rijghard - ★★★★✩
Vorig jaar was hun Hier valt niets te halen – een gevoelig portret van mensen in armoede – een hoogtepunt op het festival… de drie performers – in de regie van Maarten Smit – die een onstuimige mix van dans, muziek en tekst opvoeren … een voortjagend, dynamisch geheel... het dwingt zeker tot nadenken over ons huidige strafsysteem.
-
Nrc - Ron Rijghard - ★★★★✩
Over TERECHT
'Luister naar wat ik te zeggen heb.
Wil je wel luisteren naar wat ik te zeggen heb?
Wil je wel luisteren, ben je wel echt geïnteresseerd om naar mij te luisteren?
of Wil jij gewoon je systeem invullen met de oordelen die je over mij hebt,
over mijn afkomst of over mijn persoon, of over wat ik heb gedaan in het leven?'
- uit interview ex gedetineerde
In een kerk bevindt zich een absurde rechtbank. Hier worstelen rechters, verdachten, slachtoffers en experts om hun menselijkheid te behouden. Rituelen en regels moeten orde scheppen in de chaos. Ondertussen ziet het publiek het onderscheid tussen de betrokkenen steeds verder vervagen.
TERECHT is een eigenzinnige mix van dans, livemuziek en tekst. Een voorstelling gebaseerd op moedige, tragische en hoopgevende verhalen van mensen die zoeken naar een manier om wat kapot is, nieuwe waarde te geven.
Theatermaker Maarten Smit van Wabi Sabi Theater interviewde hiervoor verschillende mensen (van daders tot gevangenisdirecteur) over ons strafrechtssysteem. Hij vroeg hen naar de impact van proces, straf, detentie en de terugkeer in de samenleving. TERECHT is een wervelende weergave van zijn bevindingen.
Credits
Concept & Regie Maarten Smit Muziek/compositie martin franke
Choreografie Performers & Maarten Smit i.s.m. Davey Bakker
dans en spel Amber veltman, Juersson hermanus, Martin Franke
Tekst wessel de vries & Maarten Smit
Productie Richard de Vries
Regieassistent bas van arenthal (Stage)
Decor Douwe Hibma
Kostuums Freja Roelofs
rekwisieten Andre Kok
Licht ontwerp Desiree van Gelderen
Techniek Hanne bouman en Tjebbe witteveen
Dramaturgie marc maris en elien van den hoek
Teaser Jules van Hulst
Verdiepingsprogramma Maartje Keijzer
marketing Wil Hekkers
zakelijke leiding Hans jansen
Dramaturgisch advies Marleen Jongens
'terecht' is een productie van Wabi Sabi Theater in samenwerking met Het Houten Huis en Stichting herstel en terugkeer
Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door: